Raz w roku cały świat ogarnia szaleństwo zakupowe z okazji Black Friday. W tym dniu sprzedawcy oferują wszystko do 70% taniej, a tłumy ruszają szturmować sklepy, żeby zdobyć produkty w jak najniższej cenie. Choć mamy mnóstwo rzeczy, często zupełnie zbędnych, zalegających w szafach, to kiedy nadarza się okazja, kupujemy kolejne. Konsumpcjonizm krajów wysokorozwiniętych powoduje galopujący popyt, popyt wpływa na podaż, która znów za sprawą reklamy i marketingu nakręca konsumpcjonizm. I tak całe społeczeństwa tkwią w błędnym kole projektowania kolejnych urojonych potrzeb. Platforma streamingowa ARTE.tv zaprasza na dwa reportaże o świecie, w którym „mieć” oznacza „być”.
Tyją nam brzuchy, a chudną portfele. Produkujemy tyle śmieci w dzień, co nasze babcie w miesiąc.
I chyba zapominamy, że w trumnie nie ma kieszeni i to za czym gonimy jak szaleni dziś, przy utracie zdrowia może się okazać bezwartościowe. - Jakub B. Bączek, trener mentalny i współautor książki „Zespół stresu postpandemicznego”.
Krótki reportaż „Psycho Bugs: Konsumpcjonizm” opowiada o Amatu, która ma tyle ubrań, że wylewają jej się z szafy, a mimo to ciągle chce więcej. Kult wyglądu, atrakcyjność niskich cen i przyjemność robienia zakupów napędzają nasz konsumpcjonizm. A co, jeśli zwolnimy, zwłaszcza w obliczu rzeczywistej, ludzkiej ceny fast fashion? Produkcja jest dostępna pod linkiem: Psycho Bugs - Konsumpcjonizm - Obejrzyj cały dokument | ARTE do 17 grudnia.
Z kolei dokument reportażowy „Dokąd trafiają nasze ubrania?” zrealizowany w ramach serii „Na froncie” śledzi losy ubrań wrzucanych do pojemników na używaną odzież. Okazuje się, że tylko ułamek z nich trafia do potrzebujących. Większość jest odsprzedawana do krajów rozwijających się, gdzie zalega na wysypiskach śmieci i wpływa na degradacje tamtejszego ekosystemu. Za zachodnią fast fashion płacą mieszkańcy uboższych krajów i ich środowisko naturalne. Co zatem zrobić, by temu zapobiec? Sprawdźcie wraz z twórcami tej produkcji oglądając: Dokąd trafiają nasze ubrania? - Obejrzyj cały dokument | ARTE. Film dostępny jest do 8 stycznie 2023 roku.
Black Friday, a potem Cyber Monday, na stałe wpisał się w handlowy kalendarz, gdyż polscy klienci często korzystają z promocji. Udziela się nam poczucie ekscytacji związanej z „polowaniem” na niższe ceny, czy z samym zakupem – mówi Agnieszka Krakós, autorka książki i bloga „Prosta organizacja”. W efekcie kupujemy więcej, niż potrzebujemy, a nawet zupełnie zbędne rzeczy. Korzystając z Black Friday z głową warto kierować się kilkoma zdroworozsądkowymi zasadami:
1. Wykorzystaj tę okazję na zakup droższej rzeczy, której cenę znasz (jeśli nie masz pewności, sprawdź historię zmian)
2. Zrób listę planowanych zakupów i trzymaj się jej
3. Zrezygnuj z niechcianych newsletterów
4. Pomyśl o innych atrakcjach, które możesz zrobić zamiar zakupów.
Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter
Link do strony artykułu: https://beta.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/reportaze-na-black-friday-od-arte-tv